Six Sigma Fekete Öves képzés

A képzés élő ONLINE formában is elérhető!

A Fekete Öves program beiskolázási feltétele a Zöld Öves fokozattal való rendelkezés, és ennek igazolása.
Zöld Öves tanfolyamunkról bővebben ITT tájékozódhat.

A hat szigma-módszer olyan, az információelmélet és statisztika szemléletére alapozó (adatfeldolgozás-központú) vállalatirányítási módszer, amely hat nagyobb lépésre (meghatározás, mérés, elemzés, fejlesztés, ellenőrzés és vizsgálat) tagolja a vállalati folyamatok javítására és fejlesztésére szolgáló eljárások összességét. A módszer nemcsak a vállalat működésének feltérképezéséhez kíván támpontokat adni, hanem, lévén egy strukturált, tényekre alapozott minőségjavító program, annak javításához is. A hat szigma módszer a cég teljesítményét, a folyamatok eredményességét mérhető adatokon alapuló elemzéssel fokozza, javítja, amelynek nagyságrendje egyszerűbben fogalmazva az egymillió művelet/darabra eső hibák száma. A 6 Sigma fejlesztések célja a 3, 4, vagy még annál is kevesebb hiba egymillióból. A minőségfejlesztő, eredményes megoldáshoz pontos, hasznos, és nem költséges adatok gyűjtésére és elemzésére van szükség, és a meglévő vállalati információs rendszert például statisztikai elemző rendszerrel kell összekapcsolni. Tehát a cél a cég költségeinek és veszteségeinek csökkentése, pénzben mérhető eredmény realizálása, az ügyfél elégedettségének elérése.

A hat szigma módszert nemcsak a gyártóiparban, hanem a szolgáltatásban és tranzakciós (pl. banki, számítástechnikai) környezetekben is használják, de kisebb folyamatok – például: fejlesztés, szolgáltatás, adminisztráció stb. vagy gépek, egységek stb. – működésének javítására is használható. A dokumentált minőségirányítási rendszerek mellett a hat szigma projektek teszik a vállalatok működését igazán hatékonnyá, ami annak köszönhető, hogy a matematikai-statisztikai módszereket igen intenzíven alkalmazzák.

A módszer alkalmazása úgy történik, hogy az abban jártas, főleg műszaki, pénzügyi hátterű személyek rendszeresen ellenőrzik a vállalati folyamatokat, és egyfajta edzőként továbbképzik az egyes vállalati területek hat szigmás feladatokra is kijelölt vezetőit. A hat szigmás tudás jelölésére a dzsúdóból átvett fokozatokat használják, így vannak zöld öves, fekete öves és mester kategóriás hat szigmás tanácsadók, vezetők.

Rólunk mondták a képzés korábbi résztvevői

"Magasszintű tudás az oktatók részéről, párosulva abszolút tanulóbarát megközelítéssel. A tanfolyam tematikája logikus felépítésű, követhető, könnyen adaptálható a mindennapi gyakorlatban."

Csongrádi Éva - Unisys Magyarország Kft.

"Kellemes környezetben, jól felkészült, kitűnő végzettségű és tapasztalattal rendelkező Six Sigma Fekete öves képzés, nem a megszokott vállalati, irodai környezetben. Mindenkinek csak ajánlani tudom!"

Vatai Lili - Vodafone Magyarország

"Nagyon érdekes és színvonalas képzés, amelyben a „szokásos” elméleti blokkokon túl, viszonylag nagy számú és nagyon komoly gyakorlati részek segítik a Six Sigma – mint költségcsökkentő módszertan és filozófia – szellemiségének megismerését és elsajátítását. Ajánlanám mindazoknak, akik az alapos elméleti tudáson túl, értékes gyakorlati tudás megszerzésére is törekednek."

Deák István - Bridgestone

"Érdekes és szórakoztató, a gyakorlatban is jól alkalmazható tudást sajátítottam el."

Paczona Zsolt - MOL Nyrt.

"Jó körülmények között, profi szervezés mellett zajlott az oktatás, amiben pozitívan csalódtam."

Virányi András - BPW Hungária Kft.

Elégedett résztvevőink a következő cégektől jöttek képzésünkre:

Miért a mi képzésünket válassza?

Miben más a Mi tanfolyamunk?

A legtöbb referencia:
Referenciáink egyöntetűen igazolják, hogy jó úton haladunk. A nálunk végzett hallgatók véleményei alátámasztják metódusunk sikerét.

A gyakorlatokon van a hangsúly:
A résztvevők a tanult elméletet az oktatók segítségével, statisztikai számításokat segítő szoftver használatának haladó szintű elsajátításával, egy saját projekt összeállításával, rögtön a gyakorlatba ültetik át.

Azonnal “pénzre váltható” végeredmény = megtérülő képzés
Az elkészített projektek alkalmasak arra, hogy a cégnél történő bevezetésük forintban kifejezhető eredményeket hozzanak.

Mit kap a hallgató, aki elvégzi a képzést?

A képzés sikeres elvégzéséről tanúsítványt állítunk ki. A Fekete Öves fokozat tulajdonlására való jogosultság feltétele kettős:

  • eredményes vizsga a megtanult módszerek választékából, azon belül statisztikai ismeretekből,
  • a témaválasztás és az elvégzett, igazoltan eredményes projekt bemutatása.

A Fekete Öves fokozat tanúsítja, hogy jogosultja alkalmas a fejlesztési igények és feladatok áttekintő értékelésére, azoknak a rendelkezésre álló erőforrások figyelembevételével történő priorizálására, a kiválasztott projektfeladatok elvégzéséhez a megfelelő módszerek kiválasztására, és a projekt üzleti eredményt hozó elvégzésére.

A képzés programja

A Fekete öves program, a Zöld öves képzési programhoz hasonlóan, tantermi foglalkozásokból, valamint a tantermi foglalkozás keretében megkezdett és munkahelyi munkával folytatott projektmunkából áll.

A tantermi foglalkozások időtartama 8 oktatási nap, 4*2 napos ütemezéssel, szervezéstől függően 2–2,5 hónap átfutási idő alatt. A projektmunka kezdete a program első napja, átfutási ideje megfelelően lehatárolt téma esetén 3–3,5 hónap. A képzés 9. napja vizsganap.

A tantermi foglalkozás során a résztvevők a six szigma munkavégzés egyes szakaszaihoz a Zöld öves programon elsajátítottakon túl – a projektfüggő választás lehetősége érdekében – többféle módszert ismernek meg, gyakorolnak. A tantermi gyakorlatok hangsúlyos részét képezi:

  • a feltárt problémák priorizálása és igazolása,
  • az ok – okozati összefüggések igazolása,
  • a fejlesztési javaslatok eredményességének igazolása,
  • kísérlettervezés, bevezetési program készítése, eredményesség stabilitásának felülvizsgálata,
  • és az ezekhez szükséges mélyebb statisztikai ismeretek, szoftverhasználat.

A tantermi foglalkozások felépítése a következő:

  1. előadás jellegű rész a projekt során elvégzendő feladatokról és módszerekről,
  2. egyéni, vagy egy munkahelyről jövők esetén kiscsoportos feladatmegoldás,
  3. az egyéni, vagy kiscsoportos eredménytermék ismertetése, teljes csoportban történő megbeszélése, értékelése, konklúziók,
  4. az adott feladat folytatására vonatkozó tréneri javaslat,
  5. a feladathoz kapcsolódó további módszerek, és azok alkalmazási példái.

Projektmunka:

A képzési program résztvevői a „vezetés részeként” közreműködnek 3 kiválasztott, saját munkahelyi téma üzleti szempontból indokolt fejlesztésének értékelésében, és összehasonlító vizsgálat alapján javaslatot tesznek a témák rangsorolására, ezen belül az adott képzés keretében megoldandó feladatra, annak jóváhagyására. A továbbiakban a résztvevő, az előbbiek alapján a munkahelye által jóváhagyott témára alkalmazza a hat szigma módszer egyes lépéseit, melyre a tantermi foglalkozások keretében, illetve a tantermi foglalkozások közötti időszakban és az utolsó tantermi foglalkozást követően kerül sor munkahelyi munkával.

A kidolgozandó projekt során a Zöld övnél hangsúlyos racionalizáló jellegű beavatkozások mellett nagyobb hangsúlyt kap a folyamatfejlesztési javaslatok kialakítása és bevezetése, az eredményesség számszerű megítélése és a költségek kiszámítása.

A projekt metodikai szakaszai:

  • Feladat megfogalmazás – Define
  • Mérések elvégzése – Measure
  • Adatkezelés, elemző munka – Analyse
  • Folyamatjavítás – Improve
  • Üzemszerű működésre átadás – Control

A téma kiválasztásának szempontjai:

  • olyan feladatok, melyek megoldása a meghatározó vevő, vagy vevőkör deklarált igénye
  • a cég fejlesztési tervében előre sorolt feladat
  • a vizsgálandó munkafolyamat szabályozott, működéséről rendelkezésre állnak mérési adatok
  • racionalizáló jellegű beavatkozásokon túl folyamatfejlesztési igények is felmerültek
  • a projekttéma lehatárolható oly módon, hogy 3–3,5 hónap alatt eredménnyel befejezhető legyen

A témaválasztás megkönnyítése, és az érdemi feladatmegoldás mielőbbi megkezdése érdekében kérjük, hogy a képzésben résztvevők hozzanak legalább 3 témajavaslatot az első képzési napra.

A munkahelyi munka elvégezhetősége érdekében a 2 napos tantermi foglalkozások legalább 2–3 hét időközzel követik egymást. Felhívjuk a képzésben résztvevők, illetve a beiskolázó munkáltatók figyelmét, hogy a munkahelyi feladatvégzéshez szükséges idő biztosítottsága jelentős mértékben befolyásolja a képzés eredményességét.

A munkahelyi munka összetevői:

  1. a tantermi feladat folytatása, kiegészítése, befejezése, szükség esetén munkatársak bevonásával,
  2. az elvégzett feladat és eredményének dokumentálása prezentációra alkalmas formában,
  3. a következő tantermi foglalkozáshoz előkészítő munka (pl. adatgyűjtés, mérés, adatelemzés, kísérlet lefolytatása, stb.)

Képzési blokkok:

0. blokk: Bevezetés

  • A Six Sigma Fekete Öves képzési program tematikájának ismertetése
  • Hat szigma szakaszok áttekintése a zöld öves ismeretek alapján
  • Témajavaslatok, témakiválasztás
  • Projektelőkészítő ismeretek, feladatok
  • Feketeöves projekt megtervezésének és megvalósításának lépései

1. blokk: Témakiválasztás, probléma meghatározás (Define)

A tantermi foglalkozások során alkalmazott módszerek és feladatok:

  • Témaválasztás folyamatértékelések alapján
  • Vizsgálati terv készítése SIPOC módszerrel
  • Folyamatábra és folyamattérkép készítése (Process mapping)
  • Problématérkép készítése, fókuszterületek kijelölése, gyökérokok keresése módszer-kombinációkkal (KJ térkép, FTA, ETA, Ishikawa)
  • Hipotézisállítás meglévő adatok elsődleges elemzésével
  • Folyamatjavítás eredményeinek megbecslése
  • Projektjavaslat összeállítása

További módszerek áttekintése:

  • Ok – következmény elemzés (CCA – Cause-Consequence Analysis)

2. blokk: Six szigma projekt megtervezése a kiválasztott témára (Projekt planning), jelen helyzet adatainak mérése, feldolgozása, kiegészítése (Measure)

A tantermi foglalkozások során alkalmazott módszerek és feladatok:

  • Feladatjegyzék és ütemterv összeállítása mérésre, kiértékelésre, hipotézisigazolásra, az egyes feladatokhoz szükséges erőforrásigény meghatározása
  • Projektterv készítése, a projektvezetés feladatai és módszerei
  • Szabályozókártyák készítése a vizsgált folyamat jelenlegi állapotára
  • Folyamatképesség és szabályozottság vizsgálata
  • Kiegészítő mérési terv készítése (Measure Plan)
  • Alapsokaság és rétegek meghatározása
  • Mérési helyek kijelölése
  • Mintanagyság és mintavételi mód meghatározása
  • Mért jellemzők és mérési módok meghatározása
  • Mérés, adatrendezés

További módszerek áttekintése:

  • Értéknövekedési szakadékok (Value Stream gap)

Munkahelyi feladatok:

  • A témaválasztás, gyökérok keresés feladatainak befejezése, szükség esetén munkatársak bevonásával, a 3. blokkban történő adatfeldolgozásokhoz és a 4. blokkban szereplő elemzésekhez mérések elvégzése, adatok biztosítása
  • Feladatjegyzék és ütemterv készítésének befejezése, projektterv összeállítása

3. blokk: Adatok statisztikai feldolgozása, elemzése (Analyze)

A résztvevők prezentációi:
Az 1. és 2. blokk eredményeinek, a vizsgált folyamat meglévő és a mért adatai adatrendezésének, egyénenkénti, vagy kiscsoportonkénti bemutatása.

A tantermi foglalkozások során alkalmazott módszerek és feladatok:

  • Statisztikai alapok: mérési skálák, mintavétel, mintavételi hibák
  • Leíró statisztika: adatok rendezése, gyakorisági diagram, kumulált relatív gyakoriság, középérték mutatók, ingadozás mérőszámai
  • Minitab alkalmazása: menürendszer, adatok betöltése, adatkezelési lehetőségek, grafikus ábrák, statisztikai próbák
  • Elemzések: változók megadása, eredmény a Session ablakban, grafikus ábrázolás, Brush Mode
  • A statisztikai folyamatszabályozás elve, eszközei, alkalmazása (SPC Statistical Process Control)
  • A folyamatszabályozó kártyák fajtái, szerkezete, alkalmazásuk
  • Változó adatok szabályozókártyái (Continuous SPC), példák átlag, vagy medián és szóródás, vagy terjedelem kártyákra
  • Attributív adatok szabályozókártyái (Attributes SPC), példák „p”, vagy „np” és „c”, vagy „u” kártyákra
  • Adatsorok elemzése, folyamatképesség megállapítása (Process Capability)
  • Adateloszlások elemzése, szabályozottság vizsgálata (Analysis Distributions)
  • Egyéni, vagy kiscsoportos feladatvégzés – a saját gyökérok hipotézisek helyességének vizsgálata
  • Elméleti eloszlások: Binomiális-, Poisson-, Exponenciális-, Gauss-eloszlás
  • Becslés: pontbecslés, intervallumbecslés
  • Hipotézisvizsgálat (Hypothesis Testing)
  • Korreláció- és regressziószámítás
  • Mérési rendszerek: rendszerjellemzők, mérőeszköz-képességelemzés, mérőrendszer elfogadás, minősítéses R&R vizsgálat
  • Kísérlettervezési alapok

További ismeretek:

  • A valószínűségelmélet egyéb kapcsolódó területei

4. blokk: Folyamatjavítás (Improve)

A résztvevők prezentációi:
A projektterv és a 3. blokk eredményeinek, az elemzések alapján tett megállapításoknak, egyénenkénti, vagy kiscsoportonkénti bemutatása.

A tantermi foglalkozások során alkalmazott módszerek és feladatok:

  • A folyamatjavítás feladatai, hibajavítás, és kapcsolódó termékfejlesztés
  • A folyamatjavítás egyéni és csoportos módszereinek alkalmazása (zöld öves és további módszerek: Taguchi-modell, Kano-modell, Voice of Customer, Value Stream Mapping, Minőség Háza)
  • Megoldási hipotézisek felállítása
  • Kísérlettervezés (DOE – Design of Experiments)
  • Hipotézisigazoláshoz mérési terv készítése, mérés, adatfeldolgozás
  • Folyamatképességi mutatók meghatározása („cp” és „cpk”)

További ismeretek:

  • Döntési osztályok, döntési alternatívák megítélése
  • Döntési Fa alkalmazása

Munkahelyi feladatok:

  • Folyamatjavítás megoldási lehetőségeinek feltárása
  • A megoldási hipotézisek igazolása, kísérlettervezés, mérés, adatfeldolgozás
  • Megoldási terv készítése

5. blokk: Megoldások bevezetése és a folyamat aszerinti működtetése (Implementation and Control)

A tantermi foglalkozások során alkalmazott módszerek és feladatok:

  • Példaszerű bevezetési terv kiválasztott megoldási javaslatokra
  • Bevezetés módjának meghatározása, bevezetési stratégia
  • A folyamat újraszabályozása, a betanítási és tudásfenntartási rend kialakítása, az aktuális érintettek betanítása (Process re-engineering)
  • Folyamatfelügyeleti mérési és tényeken alapuló vezetési rendszer kialakítása és bevezetése (Control Plan/Reporting)
  • A folyamat átadása a folyamatfelelősöknek (Handing over to Process Responsibles)
  • Az első felülvizsgálat megtervezése (Audit Plan)

További módszerek áttekintése:

  • Teljesítménymenedzsment-módszerek (Performance Management)

Munkahelyi feladatok:

  • A projekt befejezése, dokumentálása

Záró konzultáció

  • Projektenkénti konzultáció a kísérletekről, mérésekről, adatfeldolgozásokról
  • Közös értékelések, tréneri javaslatok
  • Példák specifikus statisztikai elemző módszerek alkalmazására

Vizsga

  • írásbeli vizsga a megtanult módszerekből, illetve statisztikai ismeretekből
  • vizsgaprezentáció: a kiválasztott témára megfelelő színvonalon elvégzett és igazoltan eredményes 6 szigma projekt bemutatása

Gyakori kérdések

Kinek ajánljuk?

Ezt a képzést fekete öves előadó vezeti annak érdekében, hogy a végzős, zöld öves képzettségű munkatársak aktív tevékenységével a cég adatelemzéseken alapuló folyamatos fejlesztésekkel a piaci versenynek megfeleljen. Elengedhetetlenül szükséges a jelen gazdasági helyzetben a vállalat még hatékonyabb működése érdekében a középvezetők és műszakvezetők továbbképzése. Ezen célokhoz szorosan kapcsolódik a 6 sigma fejlesztési módszer megismerése, amely átfogó módon képes a szervezet minden egyes folyamatát hatékonyabbá tenni.

Milyen dokumentumot kapok a képzés elvégzéséről?

A sikeresen vizsgázók Six Sigma Fekete Öves Tanúsítványt kapnak.

Van-e lehetőség idegen nyelvű tanúsítvány igénylésére?

A képzés elvégzéséről magyar nyelvű tanúsítványt állítunk ki, de angol és/vagy német nyelvű tanúsítvány igénylésére is van lehetőség. Amennyiben TÜV tanúsítványt igényel, úgy egy tanúsítvány áráért egy darab, választott nyelvű tanúsítványt kap a hallgató. Amennyiben több nyelven is kérné a dokumentumot, úgy annyi db tanúsítványt szükséges igényelni.

Van-e lehetőség nemzetközi tanúsítvány igénylésére?

Six Sigma képzéseinken van lehetőség nemzetközileg elfogadott TÜV Tanúsítvány igénylésére. Ez opcionális, nem kötelező a képzésen történő részvételhez. Külön díja: 38.000 Ft+Áfa.

Hogy néz ki egy oktatási nap időbeosztása?

Az előadások reggel 9-kor kezdődnek és délután 5 körül érnek véget. Néhány kisebb szünetet, valamint fél 1-től hosszabb ebédszünetet biztosítunk a hallgatóknak.

Hány tanórás egy képzés? Egy tanóra hány perces?

Six Sigma Fekete Öves képzésünk 80 tanórás, plusz egy konzultációs vizsganap. 1 nap = 10 tanóra, 1 tanóra = 45 perc.

Van-e egyéb költségem a tanfolyami díjon felül?

A képzés díján kívül plusz költséget nem számolunk fel. Az ár tartalmazza az előadásanyagot, gyakorlatokat, konzultációkat, a vizsga díját és az Euzertifikat tanúsítványok kiállításának költségeit, valamint tantermi képzés esetén a kávét és frissítőket.

Előadók

Baross Szabolcs

Képzettség: okleveles gépészmérnök – Nehézipari Műszaki Egyetem Gépészmérnöki Kar

Szakterületek:

  • Üzletági elemzések
  • Üzleti stratégiák készítése
  • Akciótervek készítése
  • Projekttervezés és -irányítás
  • Folyamattérképezés, racionalizálás
  • Minőségfejlesztő módszerek alkalmazása

Több, mint 10 éve oktatóként az Euzert Kft.-nél
Több, mint 20 inhouse képzés
Több, mint 40 tantermi képzés
Több, mint 50 Six Sigma projekt…

E. János

Magyar nyelvű MiniTab oktató.

Minőségszabályozási szakmérnök.

A képzés ára

2. főtől további 5% kedvezmény!

A képzés helyszíne

1071 Budapest,
Peterdy utca 36.

Vidéki képzések esetén:
Helyi konferenciatermek

Ezen felül lehetőség van kihelyezett képzésre is, az Önök telephelyén, irodájában.

Időpontok

Választható időpontok:

A képzés élő ONLINE formában is elérhető!

2024. júniusi csoport:
2024.06.24.,07.08., 07.15-16., 08.26-27., 09.19-20.
Konzultációs vizsganap: 2024.10.28.

A képzés 8 napos + 1 konzultációs vizsganap.

Nem felel meg a helyszín, vagy az időpont?

Kérje jövőbeni képzéseink tervezett időpontját.
Vagy kérjen egyedi időpontot és/vagy helyszínt!

Egyedi helyszín és időpont kérése nem jelent feltétlenül többletköltséget.
5 fő felett akár kedvezőbb is lehet a képzés költsége ilyen esetekben.