Mi a különbség Lean, Kaizen és Six Sigma között?

Ha vetünk egy pillantást az olyan vállalati folyamatfejlesztő módszerekre, mint a Lean, a Kaizen és a Six Sigma, hamar feltűnnek a hasonlóságok. Elvégre ezek a metodikai eszközök mind azt célozzák meg, hogy egy céget a lehető legversenyképesebbé tegyenek azáltal, hogy a legmagasabb szintű teljesítményt, hatékonyságot és megbízhatóságot érjék el. Ezenfelül mindhárom módszer hasonló ciklusokra tagolódik: adatgyűjtés, kiértékelés, gyakorlati és mérhető, mennyiségileg meghatározható optimalizálás, valamint az eredmények utókövetése. Könnyű észrevenni a hasonlóságokat és átfedéseket köztük, ráadásul sok szakember, aki ezeket a módszereket alkalmazza, sokszor tovább finomít rajtuk más eszközök bevonásával, ami méginkább elmossa a határokat.

Bár elméletben hasonlónak tűnhetnek, a Kaizen, a Lean és a Six Sigma között van néhány igen jelentős különbség, mely a vállalati folyamatokra és a fejlesztésre vonatkozó alapvető értékeket és hipotéziseket érinti. A lényegi eltérés a három módszer között az, hogy melyik metrikát preferálja leginkább. Nem mondunk újat azzal, hogy egy bizonyos módszeren akár a legcsekélyebb változtatás is jelentősen eltérő kimenetelhez és eredményekhez vezethet.

Ezen tényekre alapozva egy vállalat és annak menedzsmentje számára kiemelten fontos és hasznos lehet, ha ismerik a Lean, a Kaizen és a Six Sigma közötti különbségeket, mely elengedhetetlen ahhoz, hogy egy adott helyzetben a célnak legmegfelelőbb módszert választhassák ki.

 

Mi a Kaizen?

A vállalati folyamatfejlesztő módszerek közül vizsgáljuk meg első körben a Kaizent. A szó maga japán eredetű és szabad fordításban annyit tesz: a javulás irányába történő változás. Nagyjából azt mondhatjuk, hogy ez nem pusztán egy vállalati folyamatoptimalizáló módszer, hanem egy általános filozófiai szemlélet is, melyet úgy a személyes életünkben, mint a vállalati szervezetben is alkalmazhatunk.

Az alábbi két elv alapjaira épül a Kaizen:

  • Minden javítható, fejleszthető
  • Kis és fokozatos változtatások jelentős, mindenre kiterjedő és hosszan tartó fejlődéshez vezetnek

Ez voltaképpen azt jelenti, hogy a Kaizen bármire alkalmazható, és nincs különösebben preferált metrikája. Általában nem hoz gyors eredményeket, de ha elegendő ideig alkalmazzák, egy olyan gondolkodásmódot eredményez, melynek köszönhetően a problémák maguktól helyreigazítódnak, bármifajta bizottsági vagy vezetőségi változtatási engedély nélkül. Ezáltal az alkalmazottak jobban bevonódnak a folyamatba.

 

Mi a Lean?

Míg a Kaizen a fejlesztésnek egy meglehetősen általános megközelítése, addig a Leannek az alapjai a gyártásban, gyártási folyamatokban gyökereznek és a metrika egy speciális típusára korlátozódnak. Egy több mint egy évszázados eszközről van szó, mely Ford T-modell sikerének sarkalatos pontját képezte. A Lean az évek során fejlődött, átalakult, de az alapja ugyanaz maradt: a veszteségek kiküszöbölése a célból, hogy időt szabadítsunk fel, mely így a vásárlói érték növekedését eredményezi. Ennek a megközelítésnek a fő célja, hogy a hatékonyság az egész rendszerre kiterjedjen (value stream). Meglehetősen sikeresnek bizonyult a fejlesztésben, ill. olyan folyamatok eredménytelen lépéseinek kiküszöbölésében, melyek idő-, energia-, nyersanyag- vagy anyagi veszteséggel járnak. A Lean azáltal tesz versenyképesebbé, hogy egy vállalkozás gyorsabban és alacsonyabb költségekkel tud egy terméket előállítani vagy szolgáltatást nyújtani.

 

Mi a Six Sigma?

Míg a Kaizen és a Lean a folyamatjavítás és -optimalizálás eszközeire és módszereire irányulnak, addig a Six Sigma alapvető célja, hogy következetes és megbízható eredményeket érjen el. Elsődlegesen arra fókuszál, hogy egy folyamat kimenetelének, eredményének minőségét javítsa. Ezért van az, hogy néhol minőségbiztosítási módszerként utalnak rá, annak ellenére, hogy a minőségfejlesztésen túl is sikeresen használják.

Ami az eredményeket illeti, a Six Sigma a szinte tökéletes, 99,99966%-os eredményességre törekszik. Ahhoz, hogy ezt a szinte lehetetlen eredményt elérjük, feltétlenül szükséges egy tréningen vagy coachingon részt venni, ahol megismerhetők és megtanulhatók az ehhez szükséges eszközök és módszerek. A Six Sigma tréningeken megszerezhető fokozatokat a harcművészetekben használatos övfokozatokból vették át, így beszélhetünk Six Sigma Yellow, Green és Black Belt szintről.

forrás: Shmula.com, What is the difference between Kaizen, Lean and Six Sigma (March 2, 2017)

 

Nálunk megismerkedhet a Lean, a Kaizen és a Six Sigma módszerekkel. Mindhárom témakörben kínálunk Önnek tréningeket, az alapoktól egészen a mesterszintig, kiváló oktatók vezetésével. Keressen bennünket vagy írjon nekünk és felvesszük Önnel a kapcsolatot!

http://www.leansigma.hu/kepzesek

17 év
50 oktató
1000+ ajánlás